John Jansen Fotografie

Alles over homeopathie

Voeding 

 

 De basis van gezondheid is goede voeding, dat zei Hahnemann al in zijn tijd. Als je verkeerde of vervuilde brandstof in je auto gooit loopt hij ook niet zo best, hoe goed je ook kunt sleutelen. Maar wat is goede voeding? Hier zijn veel meningen over. In het volgende verhaal geef ik u mijn mening over hoe ik over voeding denk. Het is niet de bedoeling een wetenschappelijk verhaal te houden, het zijn slechts conclusies die ik getrokken heb op basis van cursussen die ik gevolgd heb, gesprekken met voedingsdeskundigen en alles wat ik heb opgepikt uit de wereld om mij heen. Meningen zijn er om bijgesteld te worden, overdenk wat ik schrijf, trek uw eigen conclusies en doe vooral wat bij uzelf past!

 Als je je er gemakkelijk van wilt afmaken, kun je zeggen dat al het voer waar de mens aan heeft geknutseld er niet beter op geworden is. Ik vind dit een goed uitgangspunt maar dit behoeft wel enige nuancering. Waarom knutselt een mens? Meestal om de smaak te verbeteren, het product langer houdbaar te maken, het er beter uit te laten zien en om het in grotere hoeveelheden met minder inspanning te kunnen produceren. Eigenlijk nooit om het gezonder te maken!

  • E-nummers: Dit zijn door de Europese Unie toegestane toevoegingen. Een deel ervan zijn gewoon natuurlijke stoffen die in bepaalde voedingsmiddelen van nature voorkomen, bijvoorbeeld Vitamine C, Melkzuur, kleustoffen van bessen etc. Op zich kunnen die geen kwaad. Wanneer je echt gaat letten op de E-nummers in jouw meest gebruikte producten dan schrik je je rot en heb je het gevoel dat je niets meer kunt eten. Toch zijn er in de supermarkt vaak nog wel alternatieven te vinden. Een hele fijne website hiervoor is die van Gerdien
     

Tip: Zoek de E-nummers eens op van produkten die je graag eet en kijk hoe (on)gezond deze zijn. Zo leer je makkelijker de nummers kennen en weet je op den duur ook wat je beter kunt vermijden.

  • Suiker: "Suiker heb je nodig voor je spieren" werd vroeger wel gezegd. Het lichaam heeft inderdaad koolhydraten ( suikers) nodig om te kunnen functioneren. Sterker nog, hersenen kùnnen alleen maar suiker in de vorm van glucose verbranden, de rest van het lichaam kan ook op vetten en eiwitten lopen. Koolhydraten bestaan uit 1 of meer suikermoleculen. Glucose en fructose ( vruchtensuiker) bestaan uit één suikermolecuul en geven je eten een zoete smaak. Ze zijn belangrijk voor de energie voorziening maar geven " loze" calorieën, oftewel als je alléén dit eet krijg je ernstige tekorten aan vitamines en mineralen. Suikers uit granen zijn polysachariden. Zij moeten eerst afgebroken worden in enkelvoudige suikers om ze als brandstof in te kunnen zetten. Polysachariden die niet verteerbaar zijn, dat zijn onze voedingsvezels. Deze zijn nodig als "bulk" voor onze darmen om het afval naar buiten te kunnen werken en hier leven ook bepaalde darmbacterieën van ( de zg. prebiotica, " Pokon voor je colon"). Het lichaam maakt dus zelf zijn enkelvoudige suikers uit de meervoudige suikers uit granen, knollen en peulvruchten. Voordeel hiervan is dat daar wel vitamines en mineralen in zitten èn dat een deel gebruikt wordt als voedingsvezel. Wat wij "suiker" noemen, heb je dus niet nodig voor je gezondheid. Stop eens met alle zoetigheid en voel hoeveel meer energie je hebt. Suiker is een verslaving en bovendien heel slecht voor je immuun systeem.
     

Tip: Sta jezelf toe om 1x per week alles te snaaien waar je zin in hebt. Niet dat ene koekje, maar desnoods het hele pak.Neem er nog lekker een doos bonbons achteraan en voel maar wat het doet. Zo is het veel makkelijker vol te houden want alles wat je niet mag wordt nou eenmaal steeds aantrekkelijker!

  • Suiker vervangers: AFBLIJVEN! Alleen Stevia, gemaakt van een plantje (Honingkruid) lijkt wel positieve eigenschappen te bezitten in de zin van stabiliseren van de bloedsuiker. Aspartaam ( NutraSweet, E951) kan bij afbraak in het lichaam methanol vormen, het doet iets met je stofjes die voor signaal overdracht in de hersenen zorgen ( concentratie en stemming) en darmbacterieën kunnen bij de afbraak nitrosamine vormen, hetgeen erg kanker verwekkend is. Onderzoeken van voor en tegenstanders van het gebruik van Aspartaam spreken elkaar erg tegen in de concentraties van bovengenoemde stoffen bij normaal gebruik maar aangezien er veel geld omgaat in de productie van deze stof ben ik geneigd tot enig wantrouwen. Bovendien is wel aangetoond dat ratten zwaarder worden wanneer je ze Aspartaam voert terwijl mensen dit nou juist gebruiken om af te vallen! En dat het bovendien slecht is voor het tandglazuur. En dan heb ik het nog niet over het feit dat Aspartaam ook nog de trek in zoet en junkfood verhoogt! Kortom, het heeft geen voordelen, hooguit nadelen om dit te blijven gebruiken.
     
  • Melk: Melk de Witte Sloper? Ik heb niet terug kunnen vinden wat nu precies het mechanisme kan zijn van de chronische verkoudheid die sommige mensen ontwikkelen als ze veel melkproducten gebruiken. Wel weet ik dat in de praktijk een aantal mensen sterk verbetert wanneer ze stoppen met melk drinken, vooral de "zoete" melkproducten zoals melk ( Capuccino), chocomel en vla. Uit wetenschappelijk onderzoek zou dit niet aan te tonen zijn maar ook hier geldt dat het slecht is voor onze economie als wij met z'n alleen stoppen met melk drinken dus ik ben wederom geneigd die onderzoeken met enige argwaan te bekijken.
     

Tip: Wanneer u klachten heeft van de luchtwegen of darmen en u drinkt veel melk, stop daar dan eens rigoureus een week of 6 mee en kijk of er verschil is.

  • Tarwe: Van de voedsel intoleranties staat tarwe zeker in de top 3. Dan heb ik het niet over de glutenallergie want die mensen worden echt ziek van het kleinste beetje gluten dat ze naar binnen werken, maar over mensen met vage buikklachten, obstipatie, vocht vasthouden, eczeem en snotteren na eten van tarwe. Voor deze mensen is glutenvrij eten niet altijd de oplossing. Een deel ervan verbetert al wanneer zij over gaan op Spelt brood, dat is een minder veredelde tarwesoort. Door veredelen van tarwe bevat brood meer gluten die ook nog eens slechter verteerbaar zijn. Gluten zorgen er namelijk voor dat het brood mooi rijst en deze tarwe is minder gevoelig voor ziektes.De eiwitten van deze gluten blijken ook nog de bloed-hersen barrière te kunnen passeren en daar de opiaat receptoren te bezetten waardoor er een licht high gevoel ontstaat na het eten van brood. 

Tip: Kijk eens of je middag-dip minder wordt wanneer je het gewone brood vervangt door Speltbrood, of, nog beter, zuurdesem Speltbrood. Dat is nog beter verteerbaar. ( NIET geschikt voor Coeliacie patiënten!) Je kunt ook eens een tijdje zoveel mogelijk glutenvrij eten door bijvoorbeeld rijstwafels, Kastanje-, Quinoa- of Boekweit crackers te eten in plaats van brood. Zelfs kliekjes van de vorige dag kun je tussen de middag warm of zelf koud eten ( is even wennen).

  • Drinken: Veel mensen drinken te weinig of de hele dag door (kruiden)thee, vruchtensap/limonade of koffie. Eigenlijk kun je beter als basis water drinken en af en toe " iets met een smaakje" Koffie en thee leveren weliswaar geen calorieën maar doen wel iets in je lichaam. Groene thee is op zich wel gezond maar drijft veel vocht af. Kruiden hebben allemaal een (geneeskrachtige) werking en als je deze werking niet nodig hebt kun je er klachten door ontwikkelen. Anderhalf tot 2 liter vocht is voor de meeste mensen wel voldoende. Wanneer je veel zweet of zwaar lichamelijke arbeid verricht heb je meer nodig.

    Tip: Water kun je een smaakje geven met een paar druppeltjes citroen. In de winter kun je af en toe een plakje gember in heet water gooien, dat werkt heerlijk verwarmend. Ook kun je best thee zetten van een paar blaadjes verse munt maar doe dat ook niet de hele dag.

  • Biologische groente en fruit: Behalve dat je zo minder bestrijdingsmiddelen ( pesticiden) binnen krijgt, bevatten deze voedingsmiddelen ook meer vitamines en mineralen omdat er met deze manier van verbouwen betere mest gebruikt wordt. Het is natuurlijk wel duurder en je krijgt er zo af en toe wat extra eiwitten bij in de vorm van wormpjes en andere kruipertjes en sluipertjes. Als je de seizoensgroenten en fruit neemt scheelt dat ook al weer in prijs. Verder is de groente en fruit uit eigen land ook minder vervuild omdat de regels hier strenger zijn. Is ook beter voor onze eigen boeren.

    Wist je dat alles wat je lever even niet kan verwerken even in je vet geparkeerd wordt? Wat heb je daar voor nodig? Juist, vet! Je wordt dus zwaarder als je veel troep eet. De meeste pesticiden gedragen zich ook nog eens als nep-oestrogenen. Misschien fijn als je een groter decolleté wilt kweken maar als man zijnde zit je vast niet te wachten op de noodzaak van een bh'tje.